Zoeken in deze blog

maandag 15 augustus 2016

Knipbiezen stikken in een rondgebreide trui

Op mijn IG (wat_maakt_ze_nu_weer) zet ik regelmatig een foto van het een of het ander, ook van mijn zwart-witte trui. Daar kreeg ik de vraag hoe ik de armsgaten maakte in de rondgebreide trui. Rondbreien heeft natuurlijk als voordeel dat je makkelijker dit soort patronen kan inbreien, maar minderen voor de halsopening en armgaten is natuurlijk iets ingewikkelder.

En dan heb je een naaimachine voor nodig en een beetje moed! Want eenmaal gestikt en geknipt kan je niet meer terug. Iets onder de hoogte waar de armsgaten horen te beginnen heb ik een aantal steken gemeerderd, zodat daar gestikt kan worden en het breiwerk mooi doorloopt.

Bij het stikken moet je opletten dat het breiwerk niet wordt uitgerekt, want dan gaat het lubberen. En voor de zekerheid stik ik twee keer, een stiksteek en een zigzagsteek.



Stiksteek gevolgd door zigzagsteek

Stikken op de averechtse kant is beter te zien











































 

Het armsgat aan de goede zijde, het horizontale
streepjespatroon zijn de gemeerdere steken voor de armsgaten


























En dan de schaar erin! Netjes knippen tussen de steken.

De halsopening geregen met een contrasterende draad
 










En dan gelijk maar de halsopening stikken
En nog een keer de schaar erin


De schoudernaden gesloten en dan steken opnemen
voor de halsboord

En dan weer breien, het laatste stukje, de halsboord




























































































Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, hier een duidelijk filmpje van Garnstudio.

 


2 opmerkingen:

  1. Een klein beetje moed zei je? poeh ik zou het niet durven. Maar jij gelukkig wel en het wordt prachtig.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wou dat ik dat kon maar ik kan me beter bij het kaarten maken houden denk ik.
    Daar kan ik weer van alles en nog wat mee.
    Vroeger maakte mijn moeder nogal eens wat voor me maar die is er al zolang niet meer.
    Groetjes van Anja

    BeantwoordenVerwijderen